kLiK-kLiK with JJ

Follower

Friday 4 March 2011

rEsePi Asam PedaS JoHor... layan ahh weh.... yumMY2!!!!

Resepi nie aku dapat dari s'oWg laki...pangai dia nie mmg gila2 kit..
leh kurang mcm laki kat bawah nie.....hehheeee~~~~

dia nie mmg pandai wat lwak...pandai masak plak 2...uiiihhss...
mmg kalah owg pompuan laa...then aku pon rembat laa resepi asam pedas johor dia...


dah2... kita cita plak cam na aku leh kenal gan makanan nie...
1st aku penah makan masakan nie time aku ekut mak aku g 
kursus kat Johor... mmg sedap laa.. dah la pedas pastu sedap plak
2...hehehe...


benda yang sedap xleh guna sowg weh... kena share ramai2... bawu nikmat kot.. :')

nie laa dialog aku n respon member aku yg ke'Gilaan' itu (mr.prodigy)....

JoYah : nak resepi asam pedas johor....

Mr.ProDiGy:                kah kah kah..
Sebiji bwg bsr
2 biji bwg kecik
4 ulas bwg puteh
segenggam cili kering (kisar smpai jd cili giling)
1/2 inci halia
asam jawa sikit
5 btg bendi

kisar bwg..sume laa sng ckp selain bendi....

Tumiskan bende y da kisar td smpai ada seseorang bersin...

xpun kaler betuka jd maroon (pecah minyak)

masuk 5 ekor ikan kembung

masuk air agak2 laa abg bese bubuh separas ngn ikan

pastu masuk air asam jawa

bubuh laa garam ka..stock ayam sket ka...msg sket ka

dah mendidih bubuh bendi...tgu 5 mnit smpai bendi lembik pastu dah bleh mkn...

dan inilah result lepas ikut resepi kat atas (lebih kurang la)...


tapi yang aku penah makan kat johor dulu depa 
guna ikan pari mcm gambaq kat bwh...


tapi aku asa lebih kuang ja kot...
cuma ikan ja lain2...

penat Dah joYah dok pot pet pot pet kat blog nie..
joyah stop sampai kat sini lu k...
pas nie klu ada masa lagi joyah karang lagi noh..

p/s: tok pompuan2 yg xreti masak... blajaq la masak..
sbb aku tgk ramai laki kat luaq sana pandai masak..
t'cabaq gak aku kadang2 2...aisshh... donia2...

byeee......




















No comments:

Post a Comment